Shetlandskøyta Vita

M/S Vita ble bygget hos Lindstøl Båtbyggeri A/S i Risør på slutten av 1930-tallet. Året 1939 ble båten endelig tatt i bruk av sin eier Lorents Rolfsnes fra Bømlo, men det skulle vise seg å bli en kortvarig glede. Da overfallet på Norge fant sted 9. april 1940 ble situasjonen i Sør-Norge fort håpløs. I mai ble kampene i sør oppgitt, og fire marineoffiserer var på utkikk etter en mulighet til å komme seg over sjøen til Shetland. Da de kom over den nybygde skøyta M/S Vita, orienterte de eieren om at de var tvunget til å ta båten av hensyn til rikets sikkerhet. De fikk med seg to lokale fiskere, og sammen dro de den 8. mai over til Shetland. Store deler av grenda hadde møtt opp til å si farvel, og fortelle dem at dette aldri ville gå bra. Likevel foregikk overfarten uten problemer.

  • De fire marineoffiserene Tore Holthe, Per Danielsen, Øivind Schou og Christian Weydahl. Både Danielsen og Schou skulle bli høyt dekorerte for sin innsats under krigen. Med seg hadde de også fiskerne fra Fitjar: Alfred Engstrøm og Ola Tufteland.
    1/1
    De fire marineoffiserene Tore Holthe, Per Danielsen, Øivind Schou og Christian Weydahl. Både Danielsen og Schou skulle bli høyt dekorerte for sin innsats under krigen. Med seg hadde de også fiskerne fra Fitjar: Alfred Engstrøm og Ola Tufteland.

Vita ble etter sin ankomst på Shetland innrullert i det som fikk navnet Norweegian Naval Independet Unit, bedre kjent som Shetlandsgjengen. Vita var blant de aller første som gikk i offisielle oppdrag for den hemmelige britiske militærenheten S.O.E (Special Operations Executive). Det ble etter hvert opprettet et fast mannskap på Vita, bestående av blant annet Skipper Ingvald Johansen, Åge Sandvik, Johann Hermandsen, Jens Haldorsen og Henning Werner Olsen.

  • Fra venstre: Ingvald Johansen, Åge Sandvik og Johan Hermandsen. Blidet er tatt ved basen i Lunnavoe. Tilhører Scalloway Museum.
    1/1
    Fra venstre: Ingvald Johansen, Åge Sandvik og Johan Hermandsen. Blidet er tatt ved basen i Lunnavoe. Tilhører Scalloway Museum.

Vita gjennomførte flere vellykkede turer til Norge, før den ble tatt utenfor Rekøy i Flatanger ble tatt av tyskerne 26.09.1941.​

Liste over oppdrag Vita gjennomførte.

  • 22. - 25.12.1940 – Langøy – Kureroppdrag
  • 27. - 30.03.1941 – Herøy – Innsetting Operasjon Barbara
  • 07. - 15.04.1941 – Klungervik - Innsetting Operasjon Barbara
  • 11. - 17.05.1941 – Sørhunden – Hente Sørligjengen
  • 29.05 - 03.06.1941 – Hitra – Hente Milorggjengen
  • 10. - 16.09.1941 – Rekøy – Hente agenter fra Sørliegjengen
  • 18. - 21.09.1941 – Hernar – Innsetting av SiS-Stasjon
  • 22. - 26.09.1941 – Rekøy – Vita blir tatt

Mens mannskapet gjennomgikk brutale år i konsentrasjonsleir i Tyskland ble Vita tatt i bruk som vaktbåt for Tyskerne. Vita har derfor tjenestegjort for begge sider under krigen, og var blant de første skøyter i shetlandsfarten som ble tatt av okkupasjonsmakten. Alle av mannskapet overlevde årene som NN-fange i Tyskland, men opplevelsen preget dem hele livet. Vita ble etter krigens slutt funnet igjen i Kristiansund i meget dårlig stand. Rolfsens, Vitas eier fikk heldigvis satt båten i stand igjen etter at erstatning fra den norske marine ble utbetalt.

Vita gikk da endelig over til det den var bygget for, nemlig fiske.