1992 ble fartøyet vedtatt verneverdig av Riksantikvaren. Vita er vernet slik båten var da den gikk ut av fiske i 1989. Kystmuseet kom inn som eier av Vita I i 1995 ettersom båten ble unnlatt kondemnering, og derfor måtte eies av en stiftelse eller et museum. Eierskapet for Thule ble derfor overført fra stiftelsen "Vitas Venner" til Hitra Bygdesamling (nå Kystmuseet i Sør-Trøndelag). Samme år skiftet også Thule navn til VITA I.
Siden 1991 er det gjennomført flere store tiltak for å vedlikeholde det historiske fartøyet. Utallige dugnadstimer er lagt ned av Per Johnson gjennom årenes løp. Under følger noen av tiltakene som ble gjort.
1998
Følgende ble skiftet: Samtlige rekkestøtter, rekkeplatt, skansekledning, hele skandekket i full lengde, samt en del hudplank over vann.
2001
Følgende år fikk Vita I kr 115 000 av riksantikvaren. Båten ble flyttet til Ansnes båtbyggeri på Hitra i september samme år, der båtbygger Willy Eide og Per Johnson satte i gang reparasjon av babord side. Hele dekket foran luka måtte skiftes. 12 dekksbjelker, nytt dekk, rekkestøtter, rekkeplatten, skansekledning og halvparten av hudplanken over vann ble også skiftet. I det hele et omfattende arbeid.
2003
Februar 2003 ble Vita I flyttet til Kvernhusvik skipsverft. Fartøyet fikk nå ny keising, stålkjøl og motor og gir ble overhalt. Vita fikk også ny vanntank og spetiktank.
2017
Per ønsket våren 2017 å pensjoneres som forvalter av Vita I og i april kom den gamle båten til Ansnes og Kystmuseets forvaltning.
Ønsker du å lese hele den teknisk-historiske dokumentasjonsrapporten til Vita I, så ta kontakt med Kystmuseet for å få den tilsendt.