Ungdomskole
Hamskiftet langs kysten
I begynnelsen av 1900-tallet var hele den eldgamle kystkulturen i forandring. Det sesongpregede og tradisjonelle levesettet måtte gi plass for nye tanker og oppfinnelser. I dette opplegget ser vi på hva disse endringene innebar. Vi lærer om nyvinninger, politiske tanker, utvandring og befolkningsvekst. Hva forsvant i løpet av disse årene? Hva erstattet det? Vi jobber med bilder, gjenstander, tidslinjer og samarbeidsoppgaver.
Berører følgende kompetansemål: Samfunnsfag 8.-10. trinn—Gjere greie for teknologiske og samfunnsmessige endringar som følgje av den industrielle revolusjonen.
Tid: 1 time og 30 min
Oppmøtested: Kystmuseet i Fillan.
Pionerene i havbruket
Grønntvedtbrødrene fra Hitra får ofte æra for gjennombruddet innen norsk havbruk, men de var ikke alene. Flere pionerer fra hele landet har skapt grunnlaget for norsk oppdrett, og noen enkel jobb var det ikke! Det skulle flere runder med prøving og feiling før suksessen var en realitet. I dette opplegget får elevene prøve seg på å være pioner. Hvilke løsninger kan en lage ut i fra landskapet og materialet tilgjengelig? Hvilke problem støter en på? Hvilke løsninger valgte de første pionerene?
Kan fint kombineres med visningstur.
Berører følgende kompetansemål: Naturfag 8.-10. trinn. undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
Tid: 1 time og 30 min
Oppmøtested: Terminalbygget på Sandstad
Under okkupasjon - Et besøk i bunkeren på Hemnskjela
Det er få plasser langs trøndelagskysten som opplevde den tyske okkupasjonen tettere på kroppen enn på Hemnskjela. Den lille øya langs Trondheimsleia ble i 1941 omgjort til et omfattende kystfort nesten 600 tyske soldater. Ned i tyskerens kommandobunker får elevene et innblikk i hvordan det var å leve under tysk okkupasjon. Vi snakker om motstand, forelskelse, samarbeid og russiske krigsfanger. Opplegget kan også kombineres med et etterarbeid om krigsoppgjøret og rettsprosessen. Ta kontakt med museet for mer informasjon.
Berører følgende kompetansemål: Samfunnsfag: 8-10 trinn—Drøfte årsaker til og verknadar av sentrale internasjonale konfliktar på 1900-2000-tallet.
Tid: 1 time og 30 min
Oppmøtested: Vollanhaugen på Hemnskjela
NB: Bunkeren er liten, og har ikke plass til mer enn 20-25 om gangen.