- 1/4
- 2/4
- 3/4
- 4/4
Fra rogn til tallerken
Lurer du på hvordan moderne havbruk foregår? I dette opplegget tar vi med klassen på hele produksjonskjeden, fra bittesmå rognkorn til slakteklar laks på fem kilo.
Trinn, varighet og sted
Trinn: 5. trinn - Videregående skole.
Maks antall: 24 (Ved grupper større enn 24 deler vi gruppen i to, der den andre gruppa får samme opplegg dagen etter)
Varighet: 5 timer
Sted: Kystmuseets havbruksavdeling ved Hitra hurtigbåtterminal
Tidspunkt: vår, sommer og høst
Pris: Gratis for elever fra Hitra kommune. For øvrige skoler: kr 250.- pr elev.
Slik er opplegget
Vi starter med å ta i mot klassen på et slakteri, hvor vi går gjennom alle delene av prosessen. Fra bløgging til fillet, fra gradering til pakking. Deretter setter vi oss i båten vår, og drar til et settefiskanlegg. Der blir vi kjent med oppdrettslaksen som rogn, parr og smolt. Følg fisken gjennom sin ferskvannsfase helt til den er klar til å flyttes i sjøen. Og det er nettopp der vi avslutter: På et oppdrettsanlegg i sjø. Vi drar til oppdrettsanlegget Storskogøya, hvor vi ser laksen der den tilbringer mesteparten av livet sitt. Der får vi lære om utfordringer, og muligheter som næringa står overfor, og hvordan man driver moderne fiskeoppdrett.
Forankring
Kompetansemål i naturfag etter 10. trinn:
- gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
Kompetansemål i samfunnsfag etter 10. trinn:
- utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
- samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
- beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
Kompetansemål i naturfag etter VG1 studieforberedende utdanningsprogram:
- gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
- gi eksempler på bruk av bioteknologi og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi Kompetansemål i samfunnsfag etter VG1 studieforberedende utdanningsprogram:
- utforske og drøfte korleis næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi formar og påverkar arbeidsliv og lokalsamfunn i Noreg
- drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og
Om besøket
Bekledning
Vi stiller med både hjelm og redningsvester, men barna må selv sørge for gode sko og varme klær for å være ute på sjøen.
Matpakke
Opplegget varer såpass lenge at barna bør ta med seg matpakke. Vi har lokaler for at barna kan spise både innendørs og utendørs.
Forventninger til deg som er lærer
Vi forventer at de voksne er deltakende i opplegget og følger opp barna. Om det er forhold i barnegruppen som er viktig å vite for våre ansatte, ber vi om at dere informerer om dette før opplegget starter.
Sikkerhet
Det viktigste for oss er sikkerhet, derfor vil vi altid ta forbehold om vær. Er været for dårlig, vil vi avlyse. I noen tilfeller finner vi alternative løsninger, men vi kan ikke stå ansvarlig for eventuelle kostnader bestilleren har som følge av en avlysning. Vi anbefaler derfor skoler om å bestille opplegget vår og sensommer, når været er på sitt mest stabile.