- 1/1
Fra rogn til smolt
Vi undersøker oppdrettslaksens opphav og begynnelse. Sammen undersøker vi hvordan rogn blir befruktet og hvordan mennesker har tilpasset og etterlignet den kompliserte prosessen som skjer i naturen.
Trinn, varighet og sted
Trinn: 4-5. trinn
Maks antall: 24 (ved grupper større enn 25 deler vi gruppen i tre, og kjører opplegget i annerledes struktur. Alle får samme innhold til slutt)
Varighet: 2 timer og 30 minutter
Sted: Kystmuseets havbruksavdeling ved Hitra hurtigbåtterminal
Tidspunkt: Ved forespørsel
Pris: Gratis for elever fra Hitra kommune. For øvrige skoler: kr 80 pr. elev
Slik er opplegget
Vi starter med en introduskjon til temaet i Ægirs hall på Kystmuseets havbruksavdeling. Etterpå blir elevene tatt med på en 17 min RIB-tur til settefiskanlegget Belsvika. Her får de en omvisning i det topp moderne settefiskanlegget gjennom en visningskoridor. Underveis blir det forskjellige oppgaver, spørsmål og leker, som hjelper å koble kunnskap til det de ser, og det de allerede har lært. Vi avslutter tilbake på Sandstad/Hitra hurtigbåtterminal.
- 1/1
Forankring
Fra kompetansemål i naturfag etter 4. trinn
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder
- delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
- gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas
Om besøket
Bekledning
Vi stiller med både hjelm og redningsvester, men barna må selv sørge for gode sko og varme klær for å være ute på sjøen.
Matpakke
Opplegget varer såpass lenge at barna bør ta med seg matpakke. Vi har lokaler for at barna kan spise både innendørs og utendørs.
Forventninger til deg som er lærer
Vi forventer at de voksne er deltakende i opplegget og følger opp barna. Om det er forhold i barnegruppen som er viktig å vite for våre ansatte, ber vi om at dere informerer om dette før opplegget starter.
Sikkerhet
Det viktigste for oss er sikkerhet, derfor vil vi altid ta forbehold om vær. Er været for dårlig, vil vi avlyse. I noen tilfeller finner vi alternative løsninger, men vi kan ikke stå ansvarlig for eventuelle kostnader bestilleren har som følge av en avlysning. Vi anbefaler derfor skoler om å bestille opplegget vår og sensommer, når været er på sitt mest stabile.